Mevlananın ilim ile ilgili sözleri

Konusu 'Dini Sözler' forumundadır ve EmRe tarafından 23 Nisan 2014 başlatılmıştır.

  1. EmRe Well-Known Member


    Hz. Mevlananın İlim Üzerine Sözleri

    İlim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir;
    Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır.

    Okumaktan mana ne kişi Hakk'ı bilmektir;
    Çün okudun bilmezsin ha bir kuru ekmektir.

    Beşerden amaç, ilim ve hidayettir, Ruh, ilim ve akılla dosttur, Köpek dahi ilim öğrenince sapıklıktan kurtulur.

    Ey oğul! Bütün dünyayı ağzına kadar ilim ve güzellikle dolu bir testi bil.

    Her bir şeyin yararı ve zararı yerine göredir. Bu nedenle ilim vaciptir ve faydalıdır.

    Vecizi ifadelerinin sahibi Yunus Emre ve diğer mutasavvıflarla aynı düşünceleri taşır. Onun için bilgi gaye değil insanı Hakk'a görünen vasıtadır. Bu görevi üstlenmeyen ilim; insanın yakinini arttırmaz aksine şüphe ile sürçmesine sebep olur. İnsanı yücelten batın ilimleridir: "Deryaya ait hikmet seraba zan ve şüphedir. Dini hikmet ise gökleri bile kıskandırır." (Mesnevi II/3233)

    "Alim de nice binlerce ilim bilir ama o zalim kendi nefsini bilmez.
    Her cevherin hususiyetini bilir de kendi cevherini bilmede eşek kesilir.
    Seçkin ilmiyle caiz olanı caiz olmayanı bilir ama ; kendisi cehlinde bunağın ta kendisidir bunu bilmez.
    Gerçi caizi caiz olmayanı bildin ama nefsin acaba hangi vech üzere (nefsin caiz mi değil mi?)
    Her meta'nın kıymetini bilirsin de kendi kıymetinin bilmezsen ahmaksın.
    Uğurlu uğursuz yıldızları biliyorsun ama kendi uğurluluğunu veya uğursuzluğunu biliyor musun?
    Bütün ilimlerin aslı canı bu. Mahşerde ne olacağını düşün. turkeyarena
    Gerçi dinin usullerini bildin ama güzel olanı kendi aslını da araştırıp bilmendir.
    Onun aslına eriştin ama asıl usul ; kendi aslını bilmektir." (Mesnevi III/2660-68)

    Mevlana; insanı aslına ulaştırmayan yaratıcısına itaati öğretmeyen ilmi zahmet ve yorgunluk olarak niteler (Ariflerin Menkıbeleri II/83). İlim; sahibine yar olandır bar (yük) değil der. Gönüldeki ilimi sahibine dost; zahirdekileri ise yük olarak söyler. Böyle zahiri ilim sahipleri "Kendilerine Tevrat yükletilen eşekler" (Cum'a 62/5) gibidir (Mesnevi I/ 3552-54)​
     



Sayfayı Paylaş