Kürtajın Dini Hükmü Nedir

Konusu 'Sorularla İslam' forumundadır ve EmRe tarafından 26 Aralık 2013 başlatılmıştır.

  1. EmRe Well-Known Member


    Kürtaj yapmanın ve yaptırmanın dini hükmü nedir?

    Bilindiği gibi kürtaj, döllenmiş ve cenin haline gelmiş olan canlıyı veya parçayı anne rahminden cerrahi bir müdahale ile almaktır. Cenin oluşmadan, erken aşamada yani henüz yumurta ve sperm döllenmeden bu döllenmeye engel olmak dini açıdan sakınca taşımamaktadır ve kürtaj diye adlandırılmamaktadır. Eski dönemde bunu azl -spermi rahmin dışına akıtma- olarak isimlendirirlerdi. Bugünkü doğum kontrol hapları ve benzeri uygulamalar bu işlevi görüyor.
    Döllenme olduktan sonraki dönemlerde cenin için -alaka, mudga- (müminun,14) gibi özel kavramlar kullanılmıştır. Sahih hadislerde de döllenmeden sonraki aşamalar ruhun üfürülmesi sözcüğüyle geçmektedir. (Buhari, Bed'ül Halk, 6) Bu hadislerde 40, 120 gün gibi zaman dilimlerinde ruhun üfürüldüğü rızık, ecel, cennetlik veya cehennemlik olacağı, amel işleyip işlemeyeceği gibi gelecekte yapacaklarının bilgisinin belirleneceği ifade edilir. Ki biz buna kader diyoruz.
    Bütün bu hassasiyetlerden yola çıkan fıkıhçılar anne rahminde beliren ceninin çıkarılmasını haram olarak nitelendirmişlerdir. Anne hayatının tehlikede olması gibi son derece önemli bir mazeret olmaksızın hamileliği sonlandırmayı büyük günahlardan saymışlardır. Burada annenin hukuku kadar döllenmiş olan çocuğun -ceninin- yaşam hakkı -hukuku- da devreye girer.

    Bu husustaki mezheplerin görüşleri şöyledir:

    Bazı Hanefi fakihlere göre 120 günden önce cenine müdahale caizdir. Onlara göre 120 günden -4 aydan- önce kürtajla alınanı çocuk -ceninsaymak mümkün değildir. O et parçasından ibarettir.

    Diğer Hanefilere göre ise 120 günden önce de kürtaj caiz değildir. 120 günden sonra ise kürtaj tamamen haramdır.

    Ceninle ilgili çağdaş tıbbi bilgiler doğrultusunda düşündüğümüzde 120 günden önce kürtajı caiz gören fetvaya karşı ihtiyatlı olmakta fayda vardır.

    Bazı Şafiiler 40 günden önceki cenine müdahaleyi caiz görürler. Sonrasını ise haram sayarlar. Hanbelilerin görüşleri aynı doğrultudadır.

    Malikiler ise 40 günden -ruhun üfürüldüğü düşünülen- önceki dönemde müdahaleyi kabul etmişler. 40 günden sonra ise onlara göre haramdır.

    Sonuç: Genel anlamda İslam hukukçuları; anne hayatının tehlikede olması gibi çok önemli bir gerekçe olmadan döllenmiş ve cenin adını almış oluşuma müdahale etmeyi caiz etmemişlerdir. Buna caiz diyenler de 40 veya 120 gün öncesini ölçü alırlar ki bu da tartışılır bir husustur. Sakatlık ihtimali de kürtaj için bir gerekçe oluşturmaz. Özel haller ise özel olarak değerlendirilmelidir. Ancak bütün nassları incelediğimizde, döllenmeden sonra cenine müdahalenin caiz olmayacağı görüşünün belirginleştiğini söyleyebiliriz.

    Alıntı: Prof. Dr. Nihat Hatipoğlu
     



Sayfayı Paylaş