Fotoğrafçılıkta Araç ve Gereçler

Konusu 'Fotoğrafçılık' forumundadır ve RüzGaR tarafından 3 Eylül 2008 başlatılmıştır.

  1. RüzGaR Super Moderator


    Fotoğrafçılığın Araç ve Gereçleri Hakkında Bilgiler

    Her türlü koşulda iyi bir sonuç verecek tek bir fotoğraf makinesi / objektif / aksesuar bileşimi yoktur. Nerede çalışacağınızı, ne elde etmek istediğinizi ve amacınıza nasıl ulaşacağınızı iyi düşünün. Dışarıda çekim yaparken doğru araç-gereçleri seçmek tabii ki önem taşır. Stüdyoda bile, özellikle canlı konularda çalışırken, önceden planlama yapmak çok önemlidir.

    Fotoğraf makinesi çantası: Çantanız sizin seçtiğiniz araç-gereci alabilecek büyüklükte olmalıdır; çok büyükse içindekiler sallanır; çok küçükse eşyayı içine tıkıştırırsınız.

    Objektif bakımı: Normal olarak objektiflere sadece yüzeysel bir bakım gerekir. Bir önlem olarak objektifin önünde bir UV filtresi takılı dursun. Bu kirlendiği zaman objektif kağıdı ya da beziyle tamizleyin. Objektif şapkası ve kapağı da koruma sağlar. Objektifin ön kısmı çok hassastır. Onun için tozları ve kirleri, sadece havalı fırçayla ya da basınçlı hava püskürterek (önerilen uzaklıktan) temizleyin.

    Mimari: Bu tür konular için temel fotoğraf takımı, bir fotoğraf makinesi ve iki ya da üç objektiften oluşur: bir geniş açılı objektif; tercihen istenmeyen perspektif bozulmalarını önleyen kaydırmalı mekanizması olan (aslında bu çok pahallı ve genellikle geniş açılıdır) bir standart objektif ve mimari ayrıntılar için bir telefobjektif gibi. Binaların içinde, özellikle mekan sıkışıksa, çekilcek olan çok genişse ya da geniş bir netlik derinliği isteniyorsa, bir geniş açılı objektif gerekir. Standart objektfi büyük bir olasılıkla sahip olduğunuz en hızlı objektif olacaktır. Flaşa izin verilmiyorsa ve uzun poz süreleri gerekiyorsa, yanınıza bir üç ayak sehpa ve deklanşöre basarken makineyei titretmemek içiin bir deklanşör kablosu alın; alternatif olarak bir timer kullanın. Kolay ulaşılamayan detayları yakalamak için teleobjektif idealdir. Siyah-beyaz fotoğraflarda gökyüzünün ve taş örgü yüzeylerin ton değerlerini kontrol edebilmek için takımımızda sarı, yeşil ve turuncu filtreler bulundurun. Dış cephelerin renki fotoğrafları için polarize filtre yararlı olabilir.

    Objeler: İç mekanlarda zaman sizden yanadır. Kompozisyonu oluşturacak objeleri sabırla teker teker yerleştirip, her defhasında ışıkları ayarlayarak kompozisyonu vizörden kontrol edebilirsiniz. Bu tür bir çalışma bir üç-ayak sehpa gerektirecektir. Konunuz küçükse masa üstü sehpayı daha yararlı bulacaksınız. Aydınlatma, iki fotoflud, bir spot ve belki de bir flaş tabancası ve bir yansıtıcı şemsiyeden oluşabilir. Işın demetini kontrol etmek için bir ışın hunisi - spot ışığının ucuna takılan koni - yararlı olabilir. Işık, tek kaynaktan geliyorsa, konunun gölge yanına konacak beyaz bir karton, ışığın bir kısmını yansıtarak kontrastları azaltacaktır.

    Hayvanlar: Hayvanlar çekilmesi çok zor konulardır. Bu tür çekimlerde genel olarak en çok yararlı olan şey makinenin deklaşörünü uzaktan çalıştırabilecek bir araçtır. Bu deklaşöre metrelerce uzaktan basmaya imkan verecek uzun bir pompalı deklanşör kablosu olabilir. Daha pahalısı ise, radyo dalglarıyla çalışan uzaktan kumandalı deklanşördür. Bu tür bir deklanşör kullanarak, konunuzu uzaktan bir dürbünle gözleyebilir, sonra tam gereken anda deklanşöre basmak için radyo dalgası sinyali gönderebilirsiniz. Öte yandan, konunun kızılötesi bir ışına yakalanması sonucu çalışan deklanşörler de vardır. Bu tür uzaktan kumandalı deklaşörleri kullanırken makinenizi sağlam bir üç-ayak sehpa üzerine yerleştirmeli, objektifinizi de konunun geleceğini düşündüğünüz yöne doğru nişanlamalısınız. Ayrıca, makinenin otomatik kare ilerletebilmesi (ya da tek tek kare sarabilen bir film sarma motoruna sahip olması) önemlidir; yoksa her kareden sonra filmi sarmak için saklandığınız yerden çıkmanız gerekecektir. Birçok hayvan gece dışarı çıkar. Bunun için ya makinenin üstüne takılı ya da uygun bir dala kelepçelenmiş ve bir kabloya makineye bağlanmış bir flaş bulunması önemlidir. Hızılı hareket eden hayvanlar ve gece uçan kuşlar için çabuk ve arka arkaya çakan (storoboskopik) bir flaş kullanın. Bu araç, saniyenin milyonda biri ya da daha az süren ışıklar çakar - bu ışık öyle hızlıdır ki hayvanların çoğu ışığı fark etmez bile. Gereken objektifin niteliği daha çok konunun büyüklüğüne ve makineye olan uzaklığına bağlıdır - aslında normal bir geniş açıdan uzun bir teleobjektife kadar her tür objektif kullanılabilir. Yağmura ya da yoğun çiğ düşmesine karşı bir önlem olarak, makine bir naylon torbaya sarılabilir; objektifin kapanmaması için torbada bir delik açıp, objektifin ucunu bu delikten dışarı çıkarabilirsiniz.

    Hareketli konular: Hareketli çekimler için gerektiğinden fazla araç-gereç yüklenmekten kaçının. Böylece daha hızlı hareket edebilirsiniz; makineyi gözünüze dayar, resmi çeker ve bir sonraki çekime hazır olursunuz. Profesyonel spor karşılaşmalarında, basın fotoğrafçılarının bölgesine giremeyeceğiniz için, geniş açı çekimlerin dışındaki çekimleriniz için başlıca ihtiyaçlarınız, uzun bir objektif (en az 90mm) ve bir film sarma motorlu (ya da otomatik kare ilerleten) bir makine olacaktır. Tribünlerdeyseniz, üç-ayak kullanamayacaksanız; ama, bir el ya da omuz kabzası, makinenizi ve uzun objektifinizi desteklemeyi çok kolaylaştıracak ve makinenin titremesini çok azaltacaktır. Amatör spor karşılaşmaları daha iyi çekim olanakları sağlar. Çünkü bu tür karşılaşmalarda saha kenarında durabilir ve 90mm'ye kadar zoom objektifi olan bir kompakt makineyle mükemmel resimler çekebilirsiniz.

    Manzara: Geniş alanları yakalamak için, çoğu kompakt makinede de standart olarak bulunan geniş bir netlik derinliği sunan geniş açı objektifler gereklidir. Yine de geniş açı, gözün stereoskopik görüşünü hiçbir zaman tam olarak yansıtamaz.

    Uzun bir objektif kullanarak sahnenin sadece bir bölümüne yoğunlaşmaak genellikle daha fazla bir mekan atmosferi yaratabilir. Ayrıca, teleobjektifler geniş açıda tamamen gözden kaçabilen, uzaktaki unsurları da yaklaştırmakta yararlıdır. Manzara resimlerinde gökyüzü sorun yaratan bir alandır.; bir polarize filtre ya da morötesi filtre gökyüzünün adeta fazla pozlandırılmış gibi parlamasını önleyebilir. Gün boyunca aynı sahnenin bir dizi fotoğrafını çekmek için yanınıza bir sehpa ve deklanşör kablosu alın. Makinenizi yerleştirdikten sonra işiniz bitinceye kadar yerinden kıpırdatmamanız gerekir. Bu tür çekimlerde yanınıza bir şemsiye almayı unutmayın. Pırıl pırıl bsşlayan bir sabah, yağmurlu bir öğleden sonrasına dönüşebilir.

    Portreler: İnsan portreleri hem da ciddi konrollü stüdyo ortamında hem de stüdyo dışında etkili sonuçlar verirler. İç mekanlarda da çekilen portrelerde gün ışığı yeterli olabilir. Buna karşın güneş ışığı mekana doğrudan giriyorsa, oluşan aydınlatma çok yoğun ve yüksek kontrasta olabilir. Böyle bir durumda ışığı filtre edip yumuşatmak için, ışığın girdiği açıklığı, tül perde ya da aydınger kâğıdı asarak kapatın. Kullanabileceğiniz diğer ışık kaynakları genel aydınlatma için iki tane fotoflud ve konunuzun saçlarının sınırını belirtmek ya da gözlerine bir ışıltı katmak için bir spot olabilir. Ayrıca, duvardan, tavandan ya da yansıtıcı şemsiyeden yansıtılan bir flaş da potre çekimleri için uygundur. Çok koyu gölgeli bir alanı biraz aydınlatmak için elinizin altında yansıtıcı olarak kullanabileceğiniz bir tabaka beyaz karton bulundurun. İç ve dış mekanlarda, 35mm formatlı fotoğraf makineleriyle portre çekmek için en çok kısa teleobjektifler kullanılır. Bunların odak uzaklığı 85mm ile 135mm arasında değişir. Bu, konuya fazla yaklaşmadan, resim alanına baş ve omuzla doldurabilmenizi sağlar. Eğer iç mekanda ışığınızı ayarlamak istiyorsanız makinenizi bir sehpanın üstüne oturtun. Dış mekanlarda en iyi açıyı ve ışığı bulmak üzere dolaşacağınız için, makineyi elde tutmayı yeğleyebilirsiniz.

    Yakın çekimler: Fotoğrafçılığın bu alanında SLR'lerin kompaktlara göre kesin bir üstünlüğü vardır. SLR'lerde, objektifle makine arasına takılan uzatma körükleri gibi özel araçlar kullanabilirsiniz. Ayrıca, SLR'de kullanılan zoom objektilerin çoğunda, gerçek boyutlara yakın fotoğraf çekebilen 'makro' ayarları vardır. Daha da özel çalışmalar için SLR'leri mikroskoplara ya da teleskoplara takabilsiniz. Yakın çekimlerde karşılaşılan iki temel sorun son derece az bir netlik derinliği (yakın - çekim araçlarının kaçınılmaz bir özelliği) ve yetersiz aydınlatmadır - objektif konuya çok yaklaşınca arada ışığın geçeceği yer kalmaz. İlk sorunu çözmeye yardımcı olmak için makine sağlam bir sehpanın üstüne takılmalıdır. Böylece, görüntünün netliği ya da konunun yerleşimi üzerinde çok ince ayaralar yapılabilir. Açık havada yapılan çekimlerde konunuzun çevresine, rüzgarı kesecek ve böylece konunun sallanarak net ayarının bozulması önleyecek bir koruyucu (kartondan olabilir) gerekebilir. İkinci sorun için konuyu aydınlatacak ve hareket etmesine vakit bırakmadan çekim yapmanızı sağlayacak bir flaşa ihtiyacınız olacak. Rüzgarı kesmede kullanılan karton aynı zamanda konunun gölgede kalan yanını aydınlatan bir yansıtıcı görevi yapabilir. Yararlı olan başka bir aksesuar da, halka flaştır. Bu objektifin önüne takılan ve konuyu neredeyse gölgesiz bir ışıkla aydınlatan dairesel bir ışık tüpüdür.
     



  2. ElMiRa Well-Known Member

    konu güzel yazılacak çok şey var sanırım biraz estetik biraz teknik bilgi yeterli olabilir...yani çok çok tekniğe gerek yok :)
     
  3. pult Well-Known Member

    Sevgili RüzGar çok güzel bir yazı olmuş ellerine sağlık.

    Özellikle manzara çekimlerinde çok gerekli olan bir malzemeden bahsetmeden geçemeyeceğim:) tripod yani makineyi üstüne yerleştirdiğimiz üç ayaklı sehpa.

    Tripod'u seçerken çok dikkatli olmamızdan fayda var tripod alırken açıp yere koyup açılan eklem yerlerinde sallanıp sallanmadığına dikkatlice bakmak lazım,genelde ucuz tripod'larda çok azda olasda bu durumla karşılaşılır,fotoğraf çekme esnasında deklanşöre bastığınızda oluşan küçük bir titreme çektiğiniz fotoğrafın bulanık titrek çıkmasına sebep olabilir,telefoto gibi bir lens ile uzak bir yeri çekiyorsanız bu durum dahada kötü olabilir.
     
  4. pult Well-Known Member

    ElMiRa
    Aslında fotoğrafçılık çok teknik bilgi çalışma ve yetenek isteyen bir iş,tabi kompakt bir kamera kullanan amatör bir kullanıcıdan bahsetmiyorsak,ben yaklaşık 5 yıldır fotoğraf çekmeye çalışıyorum ve bir hayli ekipmana sahibim ama daha yolun çok çok başındayım,daha bu işle ilgili öğrenmem gereken çok şey var,tabi ben bu işi hobi olarak yapıyorum ve bazan nereden bulaştım bu şeye diyip kızıyorumda kendime:D ama çok zevkli bir iş.
     
  5. pult Well-Known Member

    [​IMG]

    Bu bölümü biraz ihmal ettik galiba,parasoley ile başlayalım diyorum.
    Parasoley objektifin ön kısmına takılan,ışık kaynağının direk olarak lens camına düşüp fotoğraftaki olumsuz bozulmaları engellemeye yarayan bir parçacıktır.
    Böylece fotoğrafta zaman zaman rastlayabildiğimiz ışık parlamalarının (flare) önüne geçilmiş olur. Parlamalar fotoğrafın kontrastını düşüren istenmeyen bir etkidir.
    Parasoleyler objektifin yapısına göre değişiklikler gösterebilir,parasoley istenmeyen ışığı bloke ederken, aynı zamanda objektifin görüş açısının dışında kalmalıdır. Aksi takdirde görüntünün köşelerinde kararma (vignetting) etkisi oluşabilir. Örneğin telefoto lenslerin görüş açıları dar olduğundan daha uzun parasoleyler kullanılabilirken, geniş açı objektiflerdeki geniş açıdan dolayı kısa tutulmalıdır.
    Parasoleyler basit konik veya dairesel şekillerde olabileceği gibi lale yaprağı veya dikdörtgen şeklinde de olabilir. Çoğunlukla objektifin kendisiyle birlikte gelen bu parça, kolayca takılıp çıkartılabilir. Kaybetmeniz durumunda ise orijinalinin tek başına tedariği zor ve pahalı olabilir,onun için iyi bakmak lazım parasoleyimize.
     
  6. pult Well-Known Member

    Manfrotto-055MF3

    [​IMG]

    Her fotoğrafçının olmazsa olmazı tripod yani üç ayak dediğimiz fotoğraf makinesi sehpası,bu bölümümüzde tripotları tanıyacağız,türkiye şartlarına göre biraz pahalı bir model ile başlayalım.
    Magnezyum ve fiberden imal edilmiş oldukça dayanıklı bir tripod'dur,oldukça hafif olan ürün mükemmel kilitleme sayesinde hiç oynama yapmıyor.

    Fiyatı:650 lira


    Özellikleri
    Kapalı Uzunluk 59.0 cm
    Minimum Yükseklik 54.0 cm
    Maksimum Yükseklik 138.0 cm
    Maksimum Yükseklik(orta boru aşağıda) 119.0 cm
    Kapalı Uzunluk 59.0 cm
    Ağırlık 1.80 kg
    Minimum Yükseklik 54.0 cm
    Taşıma Kapasitesi 4.00 kg
    Renk Siyah
    Maksimum Yükseklik 138.0 cm
    Malzeme Karbon fiber tüpler + magnezyum döküm
    Maksimum Yükseklik(orta boru aşağıda) 119.0 cm
    Bacak Ayar Kademesi 2
    Ağırlık 1.80 kg
    Su Terazisi Seviye (no) 1
    Taşıma Kapasitesi 4.00 kg
    Bacak Açıları -
    Renk Siyah
    Boru Çapı -
    Malzeme Karbon fiber tüpler + magnezyum döküm
    Bacak Çapları -
    Bacak Ayar Kademesi 2
    Önerilen Tekerlek -
    Su Terazisi Seviye (no) 1
     
  7. pult Well-Known Member

    VANGUARD Alta Pro 263AT

    [​IMG]

    TİPA ödüllü ve Profesyonel bir ürün olan Alta Pro 263AT Ürünle birlikte taşıma askısı ve çantası da geliyor.
    Gövde materyali Magnezyum&Alüminyum
    Açık boyutlar 1650 mm
    Uzayabilir ayak sayısı 2
    Ağırlık 2.05 kg
    Kapalı boyutlar 630 mm
    Diğer Ayaklarda kilit, serbest açılı merkezi kolon.
     
  8. pult Well-Known Member

    VANGUARD Tracker PT-28


    [​IMG]
    Pro fotoğrafçılar için üretilmiş olan bu tripod,her yönüyle ust sınıf bir işçiliğe sahip.
    Gövde materyali Sertleştirilmiş Magnezyum
    Uzayabilir ayak sayısı 2
    Kapalı boyutlar 620 mm
    Açık boyutlar 1610 mm
    Ağırlık 2.31 kg
    Diğer Ayaklarda kilit, ters çevrilebilir merkezi kolon.

    fiyatı 225 TL
     
  9. pult Well-Known Member

    Sony Cyber-shot DSC-W290 spor paketi

    [​IMG]

    Sony Cyber-shot DSC-W290 dijital kamera için üretilen Sony SPK-WB spor paketi sualtına şnorkelle dalanların ve yüzücülerin 3 metre derinliğe kadar sualtında fotoğraf çekmelerini sağlıyor. Ayrıca sugeçirmez adaptör çıkarıldığında çizilmeye karşı dayanıklı silikon koruyucu olarak görev yapan bu aksesuarın satış fiyatı 100 USD olarak belirlenmiş.


    Sony Cyber-shot DSC-W290
    [​IMG]
     

Sayfayı Paylaş