Diş Dolgusu Abdest Bozarmı

Konusu 'Sorularla İslam' forumundadır ve EmRe tarafından 18 Kasım 2013 başlatılmıştır.

  1. EmRe Well-Known Member


    Dişe yaptırılan dolgu gusle mani mi?

    Dişe Dolgu Yaptırmak Abdesti Bozarmı? Diyanet işleri başkanlığının dolgu hususundaki açıklaması aşağıdaki gibidir.

    " İlmihal türü kitaplarda yer alan, boy abdesti alan kimsenin vücudunda iğnenin deliği kadar kuru yer kalmaması tavsiyesi gerçek mânada değil, vücudun su ile iyice yıkanması gerektiği şeklinde anlaşılmalıdır. Diş dolgusu ve kaplama, ayrıca deri üzerinde olup suyun deriyle temasını önleyen ve izâlesinde de güçlük bulunan boya ve benzeri maddeler, yukarıda da açıklandığı üzere gusle mani değildir. Bu sebeple vücudun maddî temizliğini imkân ölçüsünde ve sabun kullanarak yaptıktan sonra deri üzerinde kalıp suyun deriye ulaşmasına mani olan boya, hamur gibi maddeler guslün sıhhatine engel olmaz. Diş dolgu ve kaplaması da böyledir."

    Ayrıca;

    Soru: Hüseyin hilmi ışık hocaefendinin kitaplarında dişe dolgu yaptırmanın caiz olduğu ama abdest alırken şafi meshebini taklid ederek abdest alınması gerektiği yazıyor, aksi halde abdestin fasit olacağı yazıyor ve bunu kaynaklarıyla söylüyor. Bu konuda bizi bilgilendirirseniz çok memnun olurum.

    Cevap: Bir husus bir mezhebe göre caiz olduktan sonra, filan mezhepten destek alarak abdest alınması, namaz kılınması ne fıkıh kaidelerine ne de mantık kurallarına uygun değildir. Dişe dolgu yaptırılması caizdir, bunun için bir mezhepten diğerine intikal de gerekmez. Dişlerin kök bölgesine kadar yıkanmasının gusül için gerektiğine kail olan görüşe göre diş içindeki boşlukların yıkanması şarttır. Diş içine giren yemek ve benzeri şeylerin suyun ulaşmasına mani olması halinde gusül yerini bulmaz. Bu durum, dişlerin tabii halini korumaları halindedir. Eğer dişe, kalıcı bir müdahale yapılmış ise mesela kaplanmış veya doldurulmuş ise bu durumda olduğu gibi iken yıkanması yani suyun kaplanan veya doldurulan kısmın altına ulaşmaması gusle mani olmaz. Çünkü tıbben bir tedaviye izin verildikten sonra gusülden ötürü o tedavinin sökülüp altının yıkanması istemek, katlanılması zor bir meşakkattir. Şeriatta ise meşakkat yoktur. Dişin kaplanmasına veya doldurulmasına izin verilmesi, tabii olarak kaplamanın ya da doldurmanın sonucuna da izin vermektir.
     



Sayfayı Paylaş