Claudio Monteverdi (1567-1643)

Konusu 'Biyografiler' forumundadır ve RüzGaR tarafından 4 Şubat 2008 başlatılmıştır.

  1. RüzGaR Super Moderator


    Claudio Monteverdi (1567-1643)

    Monteverdi, 16 yaşında iyi bir org ve viyol yorumcusu olarak ün yapar. Aynı yıl kutsal konulu madrigallerini yayınlar. Mantova Dükü'nün hizmetine girdiğinde viyol çalıp danslara eşlik eder ve madrigallerde şarkı söyler. Peri'nin operasını Floransa'da duyunca 1607'de Orfeo adlı ilk operasını yapar. Aynı yıl eşi, ardında üç çocuk bırakarak ölür. Cremona'yn döner. Arianna operasını yapar.

    1610, dinsel içerikli müzik yılıdır. 1613'te Venedik'te San Marko Kilisesi'ne koro şefi olur. 1625'e dek operalar dönemidir. 1630'd a Avusturya askerleri Mantova'yı işgal eder; Monteverdi'nin 12 operası ve birçok yapıtı, bu karışıklıkta yiter; aynı yıl Venedik'te de veba salgını olur. Üst üste yaşadığı acılar, bestecinin kendini dine adamasına yol açar. 1638'de sekizinci madrigal kitabı ardından, Odysseus'un Dönüşü adlı operası ortaya çıkar. Madrigalleri 40 yıllık bir zaman dilimine yayılmıştır. Yeni madrigal stili, Monteverdi ile özdeştir. Monteverdi'nin tüm yapıtları vokal müzik içindir.


    MONTEVERDİ'NİN BAŞLICA YAPITLARI

    Operalar: Orfeo (1606), Arianna (1608), Odysseus'un Dönüşü (1640) Poppea'nın Taç Giymesi (1642), Tancredi ile Clorinda'nın Savaşı (1651); Madrigalleri sekiz kitaptan oluşur (1587-1638). Diğer dindışı vokal yapıtları: Müziksel scherzo'lar, kanzonetler. Kutsal vokal müziği: Vesper (1610), Missa ve mezmurlar için müzik.

    17. yüzyılda Monteverdi'nin yapıtlarıyla ünlenen italyan operası, onun iki çağdaşı, Luigi Rossi (1567-1653) ve Francesco Cavalli (1602-1676) ile stilize bir hale dönüşür ve yapaylasın Cavalli, eğlenceli ve melodik operalarında ses ustalığını gözetmiş ve daha sonraki kastrato egemenliğine kapıları açmıştır. Müziksel dil ve biçimin stilize olması, müzik yoğunluğunun solo sesteki tek melodi çizgisine dayanması, yeni bir moda yaratır. Bu yeni moda, İtalyan güzel şarkı söyleme (bel canto) geleneğinin temelidir. Bel canto söylemek, 18. yüzyıl Napoli operasında geliştiğinden napoliten adını alır. Alessandro Scarlatti (1660-1725) napoliten'in kurucusu olarak bilinir.

    İlk dönem Barok bestecilerin çoğu aynı zamanda Geç Rönesans ya da Altınçağ olarak andığımız dönemin sanatçılarıdır: Carlo Gesualdo, Giovanni Gabrieli gibi. Claudio Monteverdi (1567-1643), Giulio Caccini, Giacomo Carissimi ve Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Erken Barok bestecileri olarak sınıflanır.

    Girolamo Frescobaldi vokal müzikte odaklanan Monteverdi'nin çalgısal müzikteki eşdeğeridir. Monteverdi nasıl hiç çalgı müziği yazmamışsa, Frescobaldi de hiç vokal müzik bestelememiştir. Erken Barok dönemindeki klavyeli çalgıların en önemli bestecisidir. Ferrara'da doğmuş, yaşamını Roma ve Floransa'da geçirmiş, 1608'den ölümüne dek San Pietro Kilisesi'nin orgculuğunu yapmıştır.

    Zamanın her müzik biçimine göre yapıt üretmiştir: Riçerkar, kanzona, fantezi, kapriçyo ve tokkatalar yazmıştır. Yapıtlarında Barok döneme özgü dramatik anlatım, süslemeler ve armoniklerin üstünde ustalık gösterisi yer alır. Hemen tüm yapıtları, bestecinin yaşamında basılmış ve Avrupa'nın sanat merkezlerine dağılmıştır. J. S. Bach, yüz yıl sonra Frescobaldi'nin org ve klavsen yapıtlarını çalışmıştır.
     



Sayfayı Paylaş