TurkeyArena
TurkeyArena | Sayfanızı Da Tanıtın

Geri git   TurkeyArena > Lise Dersleri > Türkçe-Edebiyat > Edebiyat 11. Sınıf

11. Sınıf 2. Dönem Türk Edebiyatı Ders Notları

Edebiyat 11. Sınıf icinde 11. Sınıf 2. Dönem Türk Edebiyatı Ders Notları konusu , Serveti Fünun Şiirinin Özellikleri Aruz ölçüsü, Türkçe'ye başarıyla uygulanmış, Türkçe'ye en uygun kalıplar seçilmiş ve bu ölçüye canlılık getirilmiştir. Tevfik Fikret haricinde hece ölçüsü küçümsenmiştir. Bütün şiirlerde aruz ölçüsü kullanılmıştır. ...

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 08-02-2012, 10:59 PM   #1 (permalink)
Vip Üye
 
Balako - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2011
Nerden: İstanbul
Yaş: 19
Mesajlar: 936
Sponsor Bağlantılar
Standart 11. Sınıf 2. Dönem Türk Edebiyatı Ders Notları


Sponsor Bağlantılar


Serveti Fünun Şiirinin Özellikleri
  • Aruz ölçüsü, Türkçe'ye başarıyla uygulanmış, Türkçe'ye en uygun kalıplar seçilmiş ve bu ölçüye canlılık getirilmiştir.
  • Tevfik Fikret haricinde hece ölçüsü küçümsenmiştir. Bütün şiirlerde aruz ölçüsü kullanılmıştır. Heceyle yalnız Tevfik Fikret çocuk şiirleri yazmıştır.
  • Şiirin konusu iyice genişletilmiş, aşk, doğa, düş kırıkları, gerçeklerden kaçış, doğaya yönelme gibi daha çok bireysel temalar işlenmiştir.
  • Şiirde "Sanat, için sanat." anlayışının gereği olarak "Estetik olgunlaşma"ya, biçim mükemmelliğine kuvvetli bir musiki dili oluşturmaya önem verilmiştir. Klasik, beyit anlayışı yıkılmış, şiirde anlam dizeden dizeye taşınmıştır. Yani nazım nesre yaklaştırılmıştır.
  • Parça güzelliği yerine bütün güzelliği sağlanmak istenmiştir.
  • Divan şiiri nazım biçimleri tamamen bırakılmış, batı şiirinden alınan "sone" ve "terza-rima" gibi biçimler ilk defa kullanılmıştır.
  • Tanzimat şiirindeki "Göz için kafiye." anlayışı yerine "Kulak için kafiye." görüşü benimsenmiştir.
  • Tanzimat Dönemi'nde ki dilde sadeleşme hareketinden vazgeçilmiştir.
  • Edebiyatımızda "Mensur Şiir" örnekleri ilk kez bu dönemden verilmiştir. (Halit Ziya, Mezardan Sesler ve Mensur Şiirler; Mehmet Rauf, Siyah İnciler)

Serveti Fünun Roman ve Hikayelerinin Özellikleri
  • Tanzimat Edebiyatı'nda düz yazı (nesir)nın gelişmesinde büyük payı olan gazetelerin yerini dergi almıştır.
  • Oldukça gelişen roman ve öyküde Çağdaş Fransız Edebiyatı örnek alınmıştır.
  • Realizm ve Natüralizm akımlarının etkisiyle gerçek yaşama bağlı kalınmış gözleme önem verilmiştir.
  • Romanlarda İstanbul'un aydın çevreleriyle saray ve konak yaşamı konu olarak işlenmiştir.
  • Bireysel acılar, düş kırıklıkları, aşklar üzerinden durulmuştur.
  • İçinde yaşanılan çevre özellikle evin içi; asıl mekan olarak verilmiş, batılı yaşam tarzının, Türk Toplumu'ndaki yansımaları gösterilmiştir.
  • Sıradan insanlar ve halkın yaşamlna daha çok yer verilmiş, daha sade bir dil kullanılmıştır. Romanda aydın çevre, hikayedeyse halk ve halkın sorunları işlenmiştir. Gerçekçi akımların gereği olarak sanatçılar eserlerinde kişiliklerini gizlemişlerdir.
  • Gerekse betimlemelerden kaçınılmış, tasvir yalnızca roman kahramanının psikolojisini ortaya koymak için yapılmıştır.
  • Teknik yönü çok sağlam romanlar yazılmıştır.
  • Türk Romanı'nın temelleri atılmış ve ilk örnekleri verilmiştir.
  • Teknik yönden üstün olan roman ve öyküler, dili sadeleştirme çabalarına zarar veren "Sanatkarhane Üslup" eserleri anlaşılmaz kılar. Fransız dilinin cümle yapısı Türkçe'ye aktarılmış; eserlerde devrik ve eksiltili cümlelere bolca yer verilmiştir. Dil ve üslupta aydınlara hitap eden anlayış benimsenmiştir.
  • Hikayeler, Maupassant (olay öyküsü)ne uygundur. Bu dönemde durum öyküsü (Çehov) tarzı yazılmamıştır.






Konu Balako tarafından (26-04-2012 Saat 07:41 PM ) değiştirilmiştir..
Balako isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Sponsored Links
Alt 13-02-2012, 05:54 PM   #2 (permalink)
Vip Üye
 
Balako - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2011
Nerden: İstanbul
Yaş: 19
Mesajlar: 936
Standart

Serveti Fünun Döneminde Tiyatro

Serveti Fünuncuların hemen hiç başarılı eser veremedikleri tür tiyatrodur. Gerek dil anlayışları gerekse dönemin siyasi anlayışları yüzünden bu dalda eser vermekten uzak durmuşlardır.

Tiyatro doğrudan topluma seslenen ve toplumun yaşamını dile getiren bir türdür. Kendi düşüncelerini yansıtan oyunların bu dönemde oynatılmasına izin verilmeyeceğini bildiklerinden tiyatro eseri yazmamışlardır.

Türk Edebiyatı bu devrine Serveti Fünun Devri denilmesi bu edebi hareketin Serveti Fünun dergisinde gerçekleşmesiyle ilgilidir.
Edebiyatı Cedide'yi meydana getirenler şair olarak; Tevfik Fikret söylenmesi zor olduğundan Cenap Şahabettin, Hüseyin Suat, Ali Ekrem, Süleyman Nazif, Celal Sayir hikaye ve romancı olarak; Halit Ziya, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit, Ahmet Hikmet.
Balako isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 01-03-2012, 10:11 PM   #3 (permalink)
Vip Üye
 
Balako - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2011
Nerden: İstanbul
Yaş: 19
Mesajlar: 936
Standart

Serveti Fünun Edebiyatı'nda Batıdan Alınan Şiir Biçimleri

Sone: Serveti Fünun Dönemi'nde Fransız Edebiyatı'ndan alınmıştır. 14 mısradan oluşur. Özellikle lirik konular işlenir. Uyak örgüsü yada kafiye şeması: "abba abba ccd ede" şeklindedir.

Terza Rima: 3'er mısradan oluşan bir nazım şeklidir. Bent sayısı belirsizdir. Tek bir mısra ile sona erer. Uyak örgüsü şöyledir: "aba bcb cdc ded".

İlk olarak İtalyan Edebiyatı görüldü. Dante, "İlahi-komedya"sını bu nazım şekliyle yazdı. Edebiyatımızda Terza Rima'yı Tevfik Fikret, "Şeyrain" adlı tek şiirinde denemiştir. 1908'den sonra pek kullanılmamıştır. Bu biçimde yazılmış kısa şiirlerin son mısrasının kuvvetli olmasına dikkat edilir. 14. Yüzyılda doğmuş, gülünç ve acıklı olayları barındıran bir çeşit manzum şiirlerdir. Genellikle çapraz uyak kullanılır. Üç uzun, bir kısa bentten oluşur. Edebiyat fazla yaygın değildir.

Triyole: On mısralı bir nazım biçimidir. Kafiye şeması: "aaaa, aabb,bb" şeklindedir.

Mensur Şiir: Ölçü ve uyak koşuluna bağlı kalınmadan düz yazıyla şiirsel söyleşinin amaçlandığı yazı türüdür. Bu şiir türüne mensure adı da verilir. Şiirselliği sağlamak için cümlede iç uyum gözetilmiş, imgeden şairhane benzetmelerden yararlanılmıştır. Fransız Edebiyatı'nda Baudelaire'nin yaygınlaştırdığı mensur şiiri Türk Edebiyatı'nda ilk örneklerini Halit Ziya Uşaklıgil vermiştir. Mensur şiirler, Edebiyatı Cedide, Fecri Ati ve Milli Edebiyat Dönemi'nde yaygın biçimde kullanılmıştır. Mensure adı da ilk örneklerden sonra 20. yüzyılda verilmiştir.

Tevfik Fikret (1867-1915): Önceleri "Sanat için, sanat." sonraları "Toplum için, sanat." anlayışını savunmuş ve buna uygun eserler vermiştir.
Toplumsal ve siyasal ortamı "Hanı Yağma, 1995'e Doğru, Balıkçılar, Haluk'un Bayramı, Hasta Çocuk, Tarihi Kadim, Millet Şarkısı, Promete, Nesrin, Sis" gibi şiirleriyle eleştirmiş.
Karamsarlığın ve iç dünyasındaki çalkantıları şiirlerinde öne çıkaran serbest müstezatı şiirlerinde başarıyla kullanmıştır.

Şiirde düz yazı, aruz ile Türkçe'yi başarıyla kaynaştırmayı bilmiştir. Beyit ve mısra bütünlüğünü kırmış, anlamı birkaç dizeye yaymıştır. Nazmı nesire yaklaştırmış, manzum hikayeler yazmıştır. Şiirlerinde noktalama işaretlerini biçimsel mükemmelliğe, tasvire önem vermiştir. Şiirlerinde Parnasizm işlemiştir.

Eserleri
Şiirleri: Rübabı Şikeste, Rübabı Cevabı, Haluk'un Defteri, Şermin (hece ölçüsüyle yazdığı şiir kitabı).

Cenap Şahabettin (1870-1935): "Sanat için, sanat." anlayışına uygun eserler vermiştir.
Parnasizm'in ilk örneklerini vermiştir.
Şiirlerinde müziğe önem vermiş ve Sembolizm'in öncüsü olmuştur.
Arapça ve Farsça sözcüklerle, özgün imgelerle yüklü ağır bir dili vardır.
Şiirlerinin konusunu daha çok doğadan almıştır.
"Elhanı Şita" denen şiiriyle tanınmıştır. (Kar Nağmeleri)
Cenap Şahabettin şiirlerini "Evrakı Leyal"da toplamak istese de bu gerçekleşmemiştir. Günümüzde onun bu isteğine uyularak şiirleri Evrakı Leyal adı altında bir araya getirilmiştir.

Eserleri
Şiirleri: Evrakı Leyal
Düz Yazıları: Evrakı Eyyam, Nesri Harp, Nesri Sulh.
Gezi Yazıları: Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları.
Tiyatroları: Yalan, Körebe, Küçük Beyler.
Özdeyiş: Tiryaki Sözler.

Hikaye Türleri: Hikayeciliğin tarihsel süreci incelendiğinde karşımıza 2 tür hikaye çıkar. Olay ve durum hikayesi.

Olay Hikayesi: Bu tarz hikayelere klasik vaka hikayesi de denir. Bu tür hikayelerde olaylar zinciri, kişi, zaman ve yer ögesine bağlıdır. Olaylar, serim, düğüm ve çözüm sırasına uygun anlatılır. Olay zamana göre mantıklı bir sıralamayla verilir. Düğüm bölümünde oluşan merak çözüm bölümünde giderilir. Bu teknik Maupassant tarafından geliştirildiği için bunlara Maupassant Tarzı hikaye de denir. Türkiye Edebiyatı'nda en büyük temsilcisi Ömer Seyfettin'dir. Ayrıca Refik Halid Karay, Reşat Nuri Gültekin, Yakup Kadri, Orhan Kemal, Samim Kocagöz, Necati Cumalı, Talip Apaydın da bu tarz hikaye örneği verenler arasındadır.

Durum Hikayesi: Bu tarz hikayelere modern hikaye de denir. Her hikaye olaya dayanmaz. Bunlarda merak ögesi 2. plandadır. Bu hikayelerde okuyucuyu sarsan, heyecana getiren bir anlatım sergilenmez.

Konu Balako tarafından (01-03-2012 Saat 10:43 PM ) değiştirilmiştir..
Balako isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 07-04-2012, 02:16 PM   #4 (permalink)
Vip Üye
 
Balako - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2011
Nerden: İstanbul
Yaş: 19
Mesajlar: 936
Standart

Ana olay çevresinde gelişmeyen, yaşamdan bir kesit sunan, belli bir insanlık durumunu belli bir ortam içinde anlatan hikayelerdir.

Durum hikayesinin en büyük ismi Anton Çehov olduğu için Çehov Tarzı Hikaye olarak da adlandırılır. Çehov'un değişiyle, durum hikayesi "hayat denilen film şeridinden bir parça makaslamaktır."

Durum hikayelerinde olaydan çok yoruma, psikolojik tahlillere yer verilir; okurda bir izlenim uyandırılır. Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal, Nezihe Meriç önemli ustalardandır.

"Ben" Merkezli Hikaye: Gözlem ve olaylardan hareketle bireysel bunalımların, iç çatışmaların anlatıldığı hikayelerdir. Bu hikayelerde yazarın kişiliğiyle, hikaye kahramanının kişiliği iç içe girmiştir. Gerçeklikle hayaller bir arada verilmiştir. Hikayenin kahramanı kendini çevreleyen dünyayı kendi iç dünyasının bulunduğu ruh haline göre anlatır; düşlerine sığınır.

"Ben" merkezli hikayeler olay hikayesinden çok durum hikayesine yakındır. 1. Tekil kişi ile anlatıcı (kahraman anlatıcının bakış açısı) kullanılır. Hikayeler çarpıcı ve beklenmedik bir sonla bitirilir. Sait Faik Abasıyanık, Bilge Karasu'nun hikayeleri ben merkezli hikayelerdir.

Hüseyin Cahit Yalçın (1875-1957): Roman ve hikayeci olarak ün kazanmış; sonraları siyasi yazarlığa geçmiştir.
Roman ve hikayelerin de şairane ve süslü bir üslup kullanmıştır.
Fıkra, anı, eleştiri, mensur şiir türlerinde de eserler vermiştir.
Eski, yeni tartışmalarında Yeni Edebiyatı savunmuştur ve başta gelenlerindendir.
Edebiyat ve Hukuk makalesinden dolayı Serveti Fünün Dergisi kapatılmıştır.

Eserleri
Hikaye: Hayatı Muhayyel, Hayal.
Roman: Hayal İçinde.
Eleştiri: Kavgalarım.
Anı: Edebi Hatıralar, Siyasal Anılar.

Konu Balako tarafından (07-04-2012 Saat 02:34 PM ) değiştirilmiştir..
Balako isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 07-04-2012, 02:57 PM   #5 (permalink)
Vip Üye
 
Balako - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Sep 2011
Nerden: İstanbul
Yaş: 19
Mesajlar: 936
Standart

Halit Ziya Uşaklıgil (1866-1945):

Türk Edebiyatı Batı Tarzı'nda eser veren ilk büyük romancıdır.
Serveti Fünun Dergisi'nin en güçlü yazarıdır.
Fransız Realist ve Natüralist yazarlarda etkilenmiştir.
Eserlerinde geniş tasvirlere, psikolojik tahlillere yer vermiştir.
Romanlarında İstanbul'daki eğitimli ve zengin kesimi konu almış, hikayelerinde ise halkın arasına girmeye çalışmıştır.
Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamaları kullandığı ağır bir dili vardır. (Eserlerini kendi, hayattayken sadeleştirmiştir.)
Mai ve Siyah'ta Ahmet Cemil tipinde hareketle Serveti Fünun kuşağının ideallerini, beklentilerini hayal kırıklıklarını anlatmıştır.
"Aşk-ı Memnu"da bir Türk Aile Yapısı'nı ayrıntılı bir şekilde incelemiş, alafranga özentisini eleştirmiştir.
Türk Edebiyatı mensur şiirin ilk örneklerini vermiştir.

Eserleri
Roman: Sefile, Nemide, Bir Ölünün Defteri, Ferdi ve Şürekâsı, Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnun, Kırık Hayatlar.
Hikaye: Bir Şi’r-i Hayal, Bir Yazın Tarihi, Solgun Demet, Hepsinden Acı, Onu Beklerken, Aşka Dairdi.

Mehmet Rauf (1875-1931):

İlk psikolojik romanımız olan "Eylül"ün yazarıdır.
Kahramanların iç konuşmalarına ilk kez Mehmet Rauf yer vermiştir.

Eserleri
Roman: Eylül, Ferda-i Garam, Genç Kız Kalbi.
Hikaye: Son Emel, Bir Aşkın Tarihi, Üç Hikaye.
Mensur Şiir: Siyah İnciler.

Süleyman Nazif (1870-1927):

İlk şiirlerinde Namık Kemal başta olmak üzere Tanzimat Şairleri'nden etkilenmiştir.
Makale şiiri, mensur şiir, mektup gibi türlerde de eserler vermiştir.
Nesirlerinde ahenk kaygısıyla yabancı sözcük ve tanımlardan yararlanmıştır.

Eserleri
Şiirleri: Gizli Figanlar, Firak-ı Irak, Malta Geceleri (Nazım, nesir karışık)

Serveti Fünun'un Diğer Sanatçıları

Süleyman Nesip, Hüseyin Siret, Hüseyin Suat, Ali Ekrem Bolayır, İsmail Safa Özler, Ahmet Şuaip, Faik Ali Ozansay.

Konu Balako tarafından (07-04-2012 Saat 03:56 PM ) değiştirilmiştir..
Balako isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
11. sınıf edebiyat , edebiyat ders notları , edebiyat notları
Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar son Mesaj
11. Sınıf 2. Dönem Dil Ve Anlatım Ders Notları Balako Dil ve Anlatım 11. Sınıf 8 16-05-2014 11:06 AM
11.Sınıf Coğrafya / 2. Dönem Ders Notları Balako Coğrafya 11. Sınıf 5 23-04-2012 08:56 PM
11. Sınıf 1. Dönem Dil ve Anlatım Ders Notları Balako Dil ve Anlatım 11. Sınıf 3 07-01-2012 01:23 PM
11. Sınıf 1. Dönem Türk Edebiyatı Ders Notları Balako Edebiyat 11. Sınıf 3 18-12-2011 09:20 PM
11.Sınıf Coğrafya / 1. Dönem Ders Notları Balako Coğrafya 11. Sınıf 0 16-10-2011 09:25 PM


Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 09:33 PM .


Powered by: vBulletin Version 3.8.8 (Türkçe)
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1
Türkçeye: ot-gu tarafından çevrilmiştir.
Copyright © 2007-2013 , TurkeyArena , All Rights Reserved

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir, bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk 5651 Sayılı Kanun'un 8. Maddesine ve T.C.K' nın 125. Maddesine göre yazan kullanıcılara aittir, yine de sitemizde yasalara aykırı unsurlar bulursanız iletişim linki vasıtası ile bildirebilirsiniz, şikayetiniz incelendikten sonra en kısa sürede gerekli işlemler yapılacaktır.

Enable Top Statistics